حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

نان های قرضی شاعرانه پگاه احمدی

 

نان های قرضی شاعرانه ی پگاه احمدی

 

در روزنامه اعتماد ملی  مورخ 11/6/1386 نقدی بر مجموعه شعر سپیده جدیری به نام صورتی مایل به خون من  به قلم پگاه احمدی چاپ و منتشر شد که جای سخن دارد. ایشان ابتدا مخاطب شعر را بر اساس اندیشه  کهن افلاطونی به عام و خاص تقسیم می کند و می نویسد شعر مدرن فارسی بعد از نیما به این تقسیم بندی رسید  ودر ادامه برای متقن کردن دلیل خویش  می گوید : عدم تجانس میان شعر مقبول خواص و شعر مقبول عوام از سده های پیشین  شعر کلاسیک فارسی  همواره محل تامل بوده است . در یک پارگراف ساده این تناقض نوشتاری خود را نشان می دهد . حال اگر حتی این تقسیم بندی را قبول کنیم  این نوع نگاه محصول شعر مدرن  نیست و بعد از نیما دقیقا شعر مدرن  از عوام جدا شد  کدامین شعر مدرن به دل و جان عوام راه یافت؟ و اصلا شعر خوب از آن اهالی حقیقی شعر است . آیا می توان با این تقسیم بندی هر شعری که از بیان  یک گزاره ساده شعری برنیاید به عنوان شعر خاص قلمداد کرد وهر شعری که با مخاطب ارتباط زبانی ، معنایی ،عاطفی ، و القایی  برقرار کند به آن شعر عوام گفت ؟ و آیا این تقسیم بندی برمبنای چه رابطه ی هنری شکل می گیرد ؟ بله درست است کسی که شعر نمی خواند معاییر زیباشناسی او سیال و پویا نیست و کسی که هر روز با دنیای شعر زندگی را می گذراند طبعا او نگاهی سیال و فعال دارد  اما نمی توان با این نگاه هر اثر یا متن  بدی را به عنوان متنی هنری به شمار آورد و یا بالعکس. اگر قراراست به دیگران نان قرض بدهیم  تکلیفمان را با خواننده روشن کنیم و برای رضایت خاطر شاعر ی نکوشیم بسیاری  از بدیهیات را ندیده بگیریم  آیا به راستی شعر های جدیری از زمره شعر های خاص است و خواننده باید بسیار خوانده باشد تا ارتباط برقرار کند و اگر این گونه است شعرهای امثال یدالله رویایی  و احمدرضا احمدی در کدامین گروه افلاطونی شما قرار می گیرد ؟ یا شاید سپیده  هم مثل احمدرضا  جزو خواص است  وما نمی دانیم . میان خواننده و متن ادبی رابطه چهارگانه ای برقراراست که خواننده رابه فعال و منفعل و متن راهم  به فعال و منفعل تقسیم می کند . خواننده فعال در برابر شعر منفعل جدیری نمی تواند ارتباط هنری برقرار کند چون متن توانایی لازم را برای رویارویی ندارد ولی شما این اثررا مافوق فهم خواننده دانستید واین رای را براساس کدامین گواه به دست آوردید آنجه شما به عنوان مشخصات شعر جدیری گفته اید  قابل تعمیم برای همه ی شعرهای امروزی است  . چه نیازی  انسان مدرن را به حرکتی سنتی – عاطفی وا می دارد و به قول خودمان نان قرض می دهد تا متنافض سخن بگوید وبا نفی شعور خواننده به اثبات  شعر دیگری بپردازد وبه قیاسی مع الفارق دست زند  . آیا شما آن چنانکه گفته اید به راستی سعدی و حافظ را شاعر عوام می دانید و شاعران سبک هندی را شاعران خواص ؟ آیا سپیده جدیری جزو خواص است ؟ چون خواننده کمتری دارد . با این فرمول تمام قاعده ها عوض می شود و انگاه شما در کجا قرار می گیرید ؟ بیاییم صادقانه از شعر این میراث جاودانما ن سخن بگوییم و نان هایمان را در کوچه پس کوچه های بی نام و نشان به یکدیگر قرض  دهیم .  

تبصره: جالب توجه اینکه این اثر به فاصله یک روز  در دو روزنامه کثیر الانتشار نقد و بررسی شده است .

نظرات 12 + ارسال نظر
از محمدرضا محمدی آملی به همه دوستا شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 14:52

دوستان موافق و مخالف سلام
همت بلند شما را در روشن نگاه داشتن چراغ مباحث ادبی سپاس می گویم
اما صمیمانه از همه ی اهالی شعر می خواهم حرمت حریم شعر و شعور و شاعر را نگاه داریم چرا که ما خود پاسبانان حقیقی شعر در این روزگار وانفسای فرهنگی هستیم و برای من هر آن کس که می اندیشد می خواند می نویسد و شعر می گوید به تمام وکمال قابل احترام است حتی اگر به لحاظ ذهنی و فکری هیچ نسبتی با آنها نداشته باشم . من به تکثر و تنوع ایده ها در چنین موقعیتی برای اثبات فردیت انسان امروز باور دارم پس بد نگوییم و بد نشننویم اما سالم و ساده انتقاد کنیم و شعر را با روش و منش فردی خویش به پیش بریم .
دست همه دوستان موافق و مخالف را به گرمی می فشارم ودر انتظار خواندن دیدگاه های تازه آن ها می مانم

پاینده باشید

محمدرضا محمدی آملی شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 18:01

و باز هم سلام
کامنت های پیاپی موافقان و مخالفان در خصوص این وب نوشته و گاه نگاه نداشتن حرمت حریم قلم و زبان ناگزیر مرا بر آن داشت تا برای حفظ شخصیت دوستان از انعکاس عمومی آنها خودداری کنم از این رو کلیه پیام ها اعم موافق یا مخالف را خدف کردم .
امید آن که اهالی فکر و قلم هماره با فکر و ذهنی به دور از بغض و حسد و کینه و دشمنی بخوانند و بنویسند .
پایدار باشید

خالق گرجی شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 19:13 http://khalegh1.blogfa.com

سلام
با شما موافقم. موفق و پیروز باشید

افشین شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 21:45

در مزارآباد شهر بی تپش
وای جغدی هم نمی آید به گوش
دردمندان بی خروش و بی فغان
خشمناکان بی فغان و بی خروش

پیپ قرمز یکشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:00 http://www.peepeghermez.blog.com

سلام... این گله دارهای ادبی و پرواربندهای ادبی چیزی را که در متن هاشان نمی بینم علم و ادب است ! جوابیه ای نوشتم بر جوابیه ی این مرد بهنام بر نگاه شما ... حتمن بیا و بخوان ... پیپ قرمز

پاسخ مهستی شاهرخی نویسنده رمان «شالی به درازای جاده ابریشم» به متهم کننده پگاه احمدی و سپیده جدیری را در اینجا بخوانید.

http://chachmanbidar.blogspot.com/2007/09/blog-post_671.html

نقد مهری جعفری بر صورتی مایل به خون دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:50 http://law-lit.blogfa.com/

این هم - به قول شما - یک نان قرض دادن دیگر. تا کور شود هر آن که نتواند دید: http://law-lit.blogfa.com

someone دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:34 http://yaveh-gooyan.blogsky.com

سلام متن بالا جایی برای نظر نداشت ..
اومدم بگم خیلی پست عالی بود ..
خیلی ها باید این پست را بخونن
----------

موفق باشی دوست من

زهره بهتاج دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:40 http://tasnim2.iranblog.com

سلام:
وب جالبی دارید...شانسی دیدمش!
خسته نباشید

دنیای کتاب یک جلد رنگین تر شد دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 14:00 http://www.valselit.com/article.aspx?id=970

بد نیست نگاهی هم به این یکی نان قرضی بیندازید:
http://www.valselit.com/article.aspx?id=970

افشین ارفعی دوشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 18:40

مطلب خانم مهستی شاهرخی را خواندم. فقط یک عبارت از خود مطلب ارزش خواندن را داشت. عکس هم الحق عکس زیبایی بود. و اما آن یک عبارت:
«خواننده هم شعور دارد.»

حسین خشنودنیا سه‌شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:15

سلام
اول این که خسته نباشید دوم این که موفق باشید اما سوم که خیلی مهمتر است این که خدا به شما قوت بدهد چهارم این که امیدوارم نیروی کافی برای کارهای دیگه هم داشته باشید بعدش هم این که آرزومندم دستتان قوت داشته باشد تا باز هم بنویسید اما حرف اصلی این که ....اهه! یادم رفت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد