حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

شعر اجتماعی فارسی


شعر اجتماعی فارسی

محمدرضا محمدی آملی




دیروز کتابی خریدم که قبل از آن که آن را بخوانم خوانده بودم . کتابی بود متشکل از چندین و چند مقاله با موضوعی واحد که به نام زمینه ی اجتماعی شعر فارسی به همت نیاز یعقوبشاهی  و به کوشش نشر اختران  منتشر شده بود . این کتاب مجموعه مقالات   محمدرضا شفیعی کدکنی است که او در سال های گدشته آنها را نوشته ودر نشریات و کتاب های مختلف  چاپ شده بود . زمان نگارش برخی از این مقالات به سال های قبل از انقلاب برمی گرددو بعضی از این مقالات هم در همین دهه به رشته ی تحریر در آمده بود  .این مقالات برخی درنشریات ، یادنامه ها و یا به صورت کتابی واحد پیشتر منتشر شده بود و طبعا خواننده ی حرفه ای از شفیعی کدکنی انتظار داشت در اثر جدید خود حرف نوو تازه ای بزند یعنی حداقل دو سه مقاله تازه در این کتاب می گذاشت تا خوانندگان پیگیر آثار او با جهان تازه او آشنا شوند . گرچه برای کسانی که آثار شفیعی را نخوانده اند همه ی بخش ها ی کتاب خواندنی اند اما دیدن پاره های زیادی از کتاب صور خیال ، مفلس کیمیا فروش ، موسیقی شعر و ... در این کتاب محل تامل است و بالعکس انتشار مقالات او که کمتر در دسترس مخاطبان عام بود از نکات مثبت کتاب است مثل مقاله انواع ادبی یا مقاله آذری طوسی و نقد شعر . در این کتاب آخرین مقاله به" معنا شناسی نام مجموعه  شعر" اختصاص دارد که من پیشتر آن را نخوانده بودم و حاوی نکاتی ارزشمند برای اهل تحقیق است .

   کتاب زمینه ی  اجتماعی شعر فارسی شامل نه فصل جداگانه است . در فصل اول مباحثی پیرامون شعر کلاسیک فارسی آمده است . فصول دوم، سوم ، چهارم و پنجم  به صور خیال

،شعر سنایی ، شعر انوری و شعر حافظ اختصاص دارد. در فصل ششم مبحثی پیرامون نقد

کلاسیک شعر فارسی است  این فصل مقاله ی  کوتاهی در باره آذری طوسی است و پس  از آن در فصل بعدی مقاله ای آمده است  در باره ی طراز الاخبار که سفینه ای از نظم و نثر فارسی است از رودکی تا نیمه ی اول قرن یازدهم . در این نوشته شفیعی کدکنی به بیمار گونگی سلیقه ی شعری متاخرین به ویژه بعد از عصر تیموری می پردازد فصل هشتم  مشتمل بر سه مقاله در باره اخوان ، فروغ و شعر جدولی است. مقاله آخر که  چند سال قبل در نشریه ی  بخارا  چاپ شده بود از تازگی بیشتری برخوردار است . در این مقاله سخن او با هنرمندان مدرنی است که بدون شناخت از جامعه و فرهنگ و هنر سرزمین خود با  کنار هم نشاندن مجموعه ای از کلمات  و ایجاد ترکیبی جدولی به چیزی به نام دروغین شعر دست می یابند . کدکنی  در این زمینه  به ارباب ذوق مدرن می گوید این در هم ریختگی افراطی نظام خانوادگی کلمات  دلیل انحطاط روح جامعه است در بخش  پایانی مباحثی پیرامون شعر فارسی و عربی آمده که نوشته ی  کوتاه" معنا شناسی نام مجموعه شعر" خواندنی و قابل تامل است .

 

       کتاب زمینه ی اجتماعی شعر فارسی کتابی است خواندنی اما ای کاش  مجموعه مقالات منتشر شده محمدرضا شفیعی کدکنی در نشریات مختلف  طی پنج دهه اخیر از سال های میانی چهل به بعد  به همت کسی از اهالی ادبیات جمع آوری ، تبویب موضوعی ودر یک مجلد منتشر شود که هم گوشه ای از تحول ادبی و نقد شعر را به صورت عملی نشان می دهد و هم در بردارنده دانش عظیم و گسترده ی کدکنی است . من سال ها قبل در دوران دانشجویی که در ارتباط نزدیک تری با او بودم در صد د انجام  این کار بر آمدم اما شفیعی مرا به تالیف  کار دیگری که در آن روزگار اهمیت بیشتری به اعتقاد او داشت حوالت داد از این رو آن مهم  تا امروز این محقق نشد . با توجه به اینکه بسیاری از مقالات  او امروزه  در دسترس نیست  جمع آوری ،تبویب موضوعی و چاپ آن کمک موثری به ادبیات امروز ما خواهد بود .

 

                                                                                                   

 

نظرات 15 + ارسال نظر
زلف شه (zelfe-she) چهارشنبه 25 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 16:32 http://www.babr-e-ashegh.blogfa.com/

سلام دوست عزیز !
برایم این پیام راگذاشته اید ولی سر در نیاوردم؟!
... خود را دانای کل می داند .......
از مطلبتان استفاده بردم دست مریزاد
ارادتمند:‌ پیروزه قلی پور

علی عبداللهی پنج‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:06

سلام عزیز. شاد باشی.

م.ر.ت جمعه 27 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 19:18 http://mr-torki.blogfa.com

کتاب دکتر شفیعی را دیده ام. حق همان است که فرموده اید. البته ما بسیاری از نکات این کتاب را از خود ایشان هم شنیده ایم. آن بخش مربوط به طنز حافظ هم خواندنی بود.
ضمنا شما در مورد شعر حقیر به هر سمتی شنا کنید کرده اید و ما مخلص شما هستیم. استفاده کردم.

محمد رمضانی فرخانی جمعه 27 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 22:44 http://mrfarkhani.blogfa.com/

سلام رفیق !

کتاب را هنوز تمام نکرذم. حرف هایی دارم که پس از آن عرض خواهم کرد.
سربلند باشی

زلف شه (zelfe-she) شنبه 28 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:35 http://www.babr-e-ashegh.blogfa.com/

سلام دوست عزیز !
سپاس از نظری که در وب منگذاشته اید .
من هم کاملا با شما موافقم و درست به همین دلیل از همه اینگونه محافل بریدم ولی متاسفانه من آنزمان آنقدر از خودم و وقت و زندگیم مایه گذاشته بودم که بیش از اندازه آسیب دیدم و منجر به قهر از همه جا و همه کس و همه چیز راجع به شعر شد !
الان هم حتی اصلا حوصله بحث و همکلام شدن با کسی که دلسوز ادبیات نباشد و یا اگر هم هست درگیر حاشیه می شود را ندارم ! نه با کسی کار دارم و نه جایی می روم ! راحت شده ام !
در حال حاضر دوباره با شعر آشتی کردم ! دوباره آمدم به ساحت آشنای شعر و همان دوست قدیمی را که بارها در خانه دلم رازد و مهمانی کوچکی گهگاه راه می انداخت پذیرا شدم . این وبلاگ هم شاید به توصیه دوستانم بود که میدانستند ممکن است دوباره قهر کنم از خودم و ... و شروع نکرده تمام کنم راه انداختم
که شاید ای فضا و تعهد به مخاطب مرا مجاب به کار کند!
خرسندم که امسال شما دوستان بی هیچ غرض و مرض و حب و بغض به کار می پردازید و برای اعتلای فرهنگ و ادب این مرز و بوم حرکتی می کنید .
در ضمن اگر آنطرفها خبرهای خوبی بود و جایی جلسه خوبی بود راجع به شعر خبرم کنید .
سپاس از حضورتان ...
اردتمند :‌ پیروزه قلی پور

خواجات یکشنبه 29 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 16:34

دوست من باور کن سفر بودم و از خودم دور که امرت با تاخیر اجابت می شود . الساعه ی طولانی ام را بپذیر تا همین هفته . بختیار باشی

حمید تقی ابادی یکشنبه 29 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 17:02

سلام آقای آملی.دست شما درد نکند.سرافرازم کردید.بنده هم با افتخار وبلاگ خواندنی شما را لینک کردم و مقدار زیادی از مقاله ها را کپی گرفتم بریزم روی سی دی ببرم مشهد.الان توی تبریز هستم.برای اولین بار آمده ام اینجا. البته کمی دیر است ولی دوست داشتم زمان مشروطه می بود الان و من هم اینجا زالزالک می فروختم.جای خوبی است.توجه آدم را به خودش جلب می کند البته آدمی مثل من را که حواسی ندارم. پیش خیلی ها رفتم تا درباره ی دکتر براهنی سوال کنم یعنی پیش همین کتابفروشی های تبریز رفتم.کس دیگری را انچنان نمی شناسم. .نه تنها کتابی از او نداشتند که حتی یعضی ها نمی دانستند کی هست اصلن. شهریار اینجا عجیب شهریاری می کند.
دست شما درد نکند باز هم.

مظاهر کثیری نژاد دوشنبه 30 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:29 http://mazaherkasiri.persianblog.ir

سلام .
با غزلی در پستی همیشه خودم به روزم و منتظر قلم زیبای شما.
اولین دعوت و آشنایی رو به فال نیک می گیرم.
یا علی[گل]

نشست دوشنبه 30 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 16:40 http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-1020068&Lang=P

نشست مرور آثار سپیده جدیری در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.
برای اطلاعات بیشتر روی وب کلیک کنید.

فریاد ناصری سه‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 01:41 http://tananegi.blogfa.com

متاسفانه کتاب را ندیده ام /اما اگر بختیار باشد با خود به بستر خواهم برد/باخوانشی از داستان ساحل گرد حسین نوش آذر بروزم

خوشدل سه‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 04:17

سلام آقای محمدی
یاد ایام دانشکده به خیر

از محمدی آملی به رضا خوشدل راد سه‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:01

سلام بر رضا خوشدل راد

یاد باد آن روزگاران یاد باد
شماره تلفن یا آدرستت را برایم کامنت کن
منتظرم

انجمن مجازی سه‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 19:01 http://www.anjomanmajazi.blogfa.com

پنجمین جلسه نقد انجمن مجازی منتظر شرکت و عضویت شما عزیز فرهیخته است ...

تازه های ادبی پنج‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 05:55 http://www.s1001.com/ccccc.htm

سلام

۩ تاره های ادبی به روز شد ۩



یاعلی

خرابه شام جمعه 4 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 00:24 http://kharabehsham69.blogfa.com/

... دلم گرفت ....این از اون چیزایی که خواب رو از چشمات می گیره. به اندازه تمام خستگیت دوباره خسته می شی و تو نمی دونی و باز نمی دونی که چرا گاهی! نه خیلی وقتها اینقدر غافلی! چقدر از احوال اطرافیانت بی خبری ...و چقدر دوری ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد