خبرگزاری کار ایران

توسط نشر کارگاه فیلم و گزینش حرفه‌ای:

آنتولوژی شعرهای عاشقانه‌ی سپید

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۶۹

«این یک سلام عاشقانه است»، گزیده‌ شعرهای عاشقانه‌ی سپید است، گزیده‌ی تقریبا کاملی از شاعران تاریخچه‌ی شعر سپید که توسط سیدعلی میرباذل و کریم رجب‌زاده در قطع خشتی و نفیس به چاپ رسیده است.

ایلنا: این کتاب 800 صفحه‌ای توسط کارگاه فیلم و گرافیک سپاس به بازار نشر آمده است. این کتاب در نوع خود و به لحاظ حضور آثار اکثر شاعران از همه‌ی نسل‌ها و گزینش حرفه‌ای، کم‌نظیر است.

به گزارش ایلنا، در بخش‌هایی از مقدمه‌ی این کتاب آمده است:

«برای گردآوری شعرهای عاشقانه‌ی شاعران معاصر در یک مجموعه،‌ هدف و انگیزه‌ی خاصی را پیش‌رو نداشتیم، صرفا جای خالی چنین آنتولوژی (نسبتا جامع) حس می‌شد و ما به آن پرداختیم. اصولا عشق یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ی انسان، علی‌الخصوص شاعران، از ازل تا به ابد بوده و خواهد بود. شعر عاشقانه به تعبیری وصف عاشقی شعر است. اما شعر، این هنر عاشقان و معراج عشق‌بازان عالم: هنر این واگویه‌ی دردها و رنج‌ها و شادی‌ها و... درطول تاریخ نشان داده است، که پاک‌ترین پدیده‌ی جهان هستی است.»

همچنین در این مقدمه به چیستی و چگونگی شعر نیز پرداخته شده که در نوع خود به طرح مباحث جالب توجهی انجامیده است:

«شعر پدیده‌ای نامیرا و ناایستاست. مبارزه‌ی شعر، مبارزه‌ی غالب و مغلوب نیست، مبارزه‌ی شعر در کشف و شهود انگیزش‌هاست. کشف و شهودی که به متعالی بودن همه‌ی پدیده‌ها و جریان‌ها کمک می‌کند و فرقی نمی‌کند از کدام اندیشه، از کدام زبان، از کدام تبار و با چه سیمایی برمی‌خیزد، سیمای عارفانه، عاشقانه، عاجزانه و از هر سیمایی شعر هستی‌شناس به تبارک و تعالی می‌اندیشد. آرنولد هاورز در این‌باره می‌گوید: «واقعیت آن است که مبارزه در هنر فقط راهی برای از دست دادن قابلیت درک، برای رسیدن به رابطه‌ی مستقیم و یا بلاواسطه نیست بلکه هم‌چنان که «نیچه» می‌گفت این مبارزه از اشتیاقی مثبت برای فهمیده شدن و تجلّی یافتن الهام می‌گیرد». شعر هنری تأسی و تعالی‌بخش است.»

در توضیح پایانی این مقدمه، درمورد شیوه‌ی گزینش آثار آمده است:

«عاشقانه‌های این کتاب به رغم همه‌ی عشق‌ها رقم خورده است، حال زمینی، افلاطونی، حقیقی، مجازی، برادرانه و... که عشق به یک صورت و سیما نبوده و نیست و قابل تاویل و تفسیر و تفتیش و کنکاش است. هر شعری که در این مجموعه چشم‌های عزیز شما می‌بیند هرکدام به نوعی مورد ضرب و شتم نقد قرار گرفت. نقادی شعرهای این آنتولوژی حدیث مفصلی دارد که می‌گذریم. این را به عرض رساندیم که خدای ناکرده قصد و غرضی درکار نباشد و تشکر از شاعرانی که بی‌مزد و منت ما را یار بوده‌اند.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز