۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳

راکعی با مهر مطرح کرد؛

ضرورت تأسیس موزه شعر بدون دخالت مسائل سیاسی/ خانه نیما موزه نشد، شاید خانه قیصر شود

ضرورت تأسیس موزه شعر بدون دخالت مسائل سیاسی/ خانه نیما موزه نشد، شاید خانه قیصر شود

انجمن شاعران، مجموعه 10 شعر از قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی را در قالب سی‌دی و به سرپرستی ساعد باقری منتشر می‌کند. مدیر عامل این انجمن معتقد است، وجود موزه‌ای که آثار بزرگان شعر و ادب، بدون در نظر گرفتن جانبداری‌های سیاسی و اجتماعی در آن گنجانده ‌شود، ضروری است.

 فاطمه راکعی، مدیرعامل انجمن شاعران ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، هنرمندان و شاعران را، سرمایه‌های فرهنگی یک کشور دانست و افزود: ایران را مهد شعر و ادب می‌دانند و شعر در این سرزمین مهم‌تر از نفت است؛ پس بهتر نیست شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد، عزم خود را جزم کنند و هر خانه و فضایی که یک روز متعلق به بزرگان فرهنگ و هنر ایران بوده را ثبت کنند؟ مگر نه اینکه در کشورهای مختلف جهان، پیکره شاعران و هنرمندان خود را می‌سازند و در هر خیابان و محله‌ای نصب می‌کنند یا خانه‌هایشان را به موزه تبدیل می‌کنند، چرا ما نباید اهل ادب و هنر را پاس داریم و با این کار فرهنگ خود را به علاقه‌مندان معرفی کنیم؟

مدیرعامل انجمن شاعران ایران به تلاش برای راه‌اندازی موزه‌ای با عنوان موزه شعر اشاره و بیان کرد: یکی از مسایلی که سال‌ها پیش از جانب انجمن شاعران ایران مطرح و تا به‌حال اجرایی نشده است، تاسیس موزه شعر در تهران با همکاری وزارت ارشاد است. موزه‌ای که در آن دست‌نوشته‌ها و هرآنچه که متعلق به شاعران است و برای مردم جذابیت دارد به نمایش بگذاریم؛ به هرحال شاعرانی، انجمن را خانه خود می‌دانند و به آن رفت و آمد می‌کنند و دلشان می‌خواهد بعضی لوازم شخصی‌ چون عینک و قلم یا دست‌نوشته‌هاشان را در اختیار ما بگذارند تا در مکانی با عنوان «موزه شعر» به نمایش بگذاریم. حتی به خانه نیما به عنوان پدر شعر نو در دزاشیب تهران فکر کردیم، اما خانه نیما خراب و امید ما ناامید شد، ولی این موزه می‌تواند خانه قیصر امین‌پور، م.آزاد، منوچهر آتشی یا هر شاعر دیگری باشد.

به باور راکعی، سیاست بر همه چیز حتی فرهنگ و هنر سایه انداخته است؛ وگرنه چرا باید سنگ قبر شاملو بارها و بارها شکسته شود؟

نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی معتقد است، بعضی نام‌ها را نمی‌توان از تاریخ ادبیات معاصر پاک کرد؛ بنابراین اگر موزه شعری شکل گیرد، آثار بزرگان شعر و ادب، بدون در نظر گرفتن جانبداری‌های سیاسی و اجتماعی در آن گنجانده می‌شود.

مدیر عامل انجمن شاعران ایران به تلاش این انجمن برای ضبط صدای شاعران اشاره و بیان کرد: ما صدای ضبط شده قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی را داریم، اما ای کاش هم این دو شاعر هم صدای کسانی چون منوچهر آتشی و م.آزاد را ضبط کرده‌ بودیم؛ ای کاش مجالی بود تا شاعران خوب معاصر ما شعرهایشان ر ا انتخاب کنند و بخوانند. شاعران، مفاخر مملکت ما هستند و حفظ شعر و صدا و یادگاری‌هایشان برای تاریخ شعر در این سرزمین ارزشمند است.

انجمن شاعران قرار است مجموعه 10 شعر از قیصر امین‌پور و همچنین سیدحسن حسینی را در قالب سی‌دی و به سرپرستی ساعد باقری منتشر کند. همچنین درسگفتارهای قیصر و سیدحسن حسینی درباره شعر هم به صورت مجموعه‌های صوتی منتشر می‌شود.

راکعی همچنین گفت: درخواست کرده‌ایم در نزدیکی انجمن شاعران، یک ساختمان سه یا چهارطبقه ساخته شود تا کتابخانه و آمفی‌تئاتر باشد و فضایی را در اختیار شاعرانی قرار دهد که از شهرستان یا از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند؛ در این فضا می‌توان برخی دست‌نوشته‌ها و یادگارهای شاعران را هم نگهداری کرد.

کد خبر 2093519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha