۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۰

گردآوری 30 گفتگو درباره اخوان ثالث در «آفاق و اسرار عزیز شب»

گردآوری 30 گفتگو درباره اخوان ثالث در «آفاق و اسرار عزیز شب»

کتاب «آفاق و اسرار عزیز شب» شامل 30 گفتگو درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث به همت مهدی مظفری ساوجی برای چاپ آماده می‌شود.

مهدی مظفری ساوجی نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کتاب «آفاق و اسرار عزیز شب» اثری است که شامل 30 گفتگو درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث است که با چهره‌های مختلف فرهنگی و ادبی انجام داده‌ام.

وی افزود: رضا سیدحسینی، محمد قهرمان، بهاالدین خرمشاهی، ضیا موحد، ابراهیم گلستان، مرتضی کاخی، سیمین بهبهانی، احسان یارشاطر، تقی پورنامداریان، نعمت میرزازاده، محمد حقوقی، مسعود کیمیایی، رضا براهنی، اسماعیل خوئی، مفتون امینی، عطاالله مهاجرانی، گروس عبدالملکیان و ... برخی از چهره‌هایی هستند که درباره اخوان ثالث با آن‌ها به بحث و گفتگو نشسته‌ام که حاصلش در این کتاب منتشر خواهد شد.

این محقق در ادامه گفت: انجام گفتگوهای مورد نظر از سال 85 تا سال جاری طول کشید و در کل حدود 7 سال درگیر مطالبی بودم که در این کتاب حدودا هزار و 200 تا هزار و 300 صفحه‌ای، درج می‌شود. در حال حاضر مشغول اصلاح نهایی مطالب کتاب هستم و ظرف دو تا سه ماه آینده، آن را به انتشارات سخن یا انتشارات نگاه تحویل خواهم داد.

مظفری ساوجی درباره اثر دیگرش گفت: کتاب «غزل اجتماعی معاصر» نام کتاب دیگری است که دارم. در این کتاب غزل فارسی از ابتدا تا امروز بررسی شده است که این بررسی با رویکرد اجتماعی انجام شده است. به این ترتیب غزل فارسی از ابتدای تولدش یعنی حدودا از روزگار خاقانی تا امروز تحلیل شده است. نقدها و برررسی‌ها در ابتدای کتاب می‌آیند و در ادامه هم آنتولوژی غزل معاصر از سال 1285 یعنی انقلاب مشروطه تا 1384 یعنی پایان دوران اصلاحات درج می‌‌شود.

شاعر مجموعه «رنگ‌ها و سایه‌ها» ادامه داد: به این ترتیب غزل معاصر در سه دوره بررسی شده است. دوره اول از سال 1285 تا 1332 و کودتای 28 مرداد است. دوره میانی از سال 1332 تا 1357 و پیروزی انقلاب است و سومین دوره‌ای هم که غزل معاصر را در آن بررسی کرده‌ام، از 1357 تا 1384 است. در انتهای کتاب هم فهرست منابع و مراجع به همراه فهرست اعلام، درج خواهد شد.

وی در پایان گفت:‌ کارهای این کتاب و همچنین صفحه‌آرایی نهایی آن انجام شده و آماده تحویل به ناشر است. به این ترتیب «غزل اجتماعی معاصر» را هم سه تا چهار هفته دیگر به انتشارات نگاه یا انتشارات سخن تحویل خواهم داد.

کد خبر 2117992

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha