حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

ساده نویسی نوعی رفتار طبیعی زبان شعر

 محمدرضا محمدی آملی



این روزها و ماه ها در باره شعر ساده زبان فارسی  بسیار نوشته اند و این نوعی رفتار منطقی مدنی است که هر کس به تناسب ذوق و دانش ادبی در باره ارزش و اهمیت ساده نویسی در شعر امروز بنویسد. مزدک پنجه ای از جمله  این هاست . وی در پاسخ  به حافظ موسوی که در میزگرد شعر دهه 80 ( منتشر شده در روزنامه اعتماد  مورخ 5/2/92 ) در وبلاگ خود  تحت عنوان  بازگشت به تعادل مطلبی نوشته اند که قابل احترام است.


ادامه مطلب ...

حضور درهم دهان و زبان

 نگاهی به کتاب « چهره پنهان حرف» یدالله رویایی

محمدرضا ‌ محمدی آملی



http://www.entesharatnegah.com/Media/Image/Product/2013/5/766_635041319606352817_l.jpg


رویایی، شاعر است و شعر را با نثر تبیین و تفسیر می‌کند. کوشش او در فهم درست شعر ستودنی است. از این رو نوشته‌های منثور رویایی هم مانند شعر او خواندنی است. تاکنون آثار منثور او شامل نقد‌ها، یادداشت‌ها، مقالات، خاطرات، شطحیات وگفت‌وگوها در کتاب‌های «هلاک عقل به وقت اندیشیدن»، «از سکوی سرخ (مسایل شعر)» و «عبارت از چیست؟ (از سکوی سرخ 2)» چاپ شده است.


ادامه مطلب در روزنامه شرق دوشنبه 23 اردیبهشت 1392


ادامه مطلب ...

پیش از نخست و پس از نخست


نگاهی به آلبوم نخست شعر و صدای منصور مومنی
 
محمدرضا محمدی آملی


 

عصر امروز را عصر ارتباطات نام نهادند. عصری که با شتاب و سرعت انسان‌ها را به هم نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. و ما هرروز شاهد پیشرفت و نوآوری تکنولوژیکی اطلاعات و ارتباطات هستیم. این نوآوری‌ها بی‌تردید در توسعه زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم تاثیر فزاینده‌ای دارند و طبعاً زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم با رشد تکنولوژی ارتباطات دستخوش تغییر می‌شود.


ادامه مطلب در روزنامه آرمان

دوشنبه  دوم اردیبهشت 1392

ادامه مطلب ...