حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

شاعری که در خواب‌هایش شنا کرد


 

                                      

                                             محمدرضا محمدی آملی



 «دلفین‌ها در خواب‌هایم شنا می‌کنند» اولین مجموعه شعر ساره دستاران است که اخیرا در نشر آموت به چاپ رسیده. این کتاب شامل دو بخش است با نام‌های: هویج افتاد و نا‌گهان ابر در آینه. بخش اول شامل شعر‌های کوتاه است و بخش دوم بیشتر شامل شعرک‌ها یا شعرهای کوتاهِ کوتاه، آنقدر کوتاه که‌گاه لذت خواندن نیز از خواننده دریغ می‌شود: «از دستم افتادی/ از چشمم که نه». تجربه مقدم بر زبان و بیان شاعرانه است. شاعر تجربه می‌کند و آن‌گاه در زبان شعر بیان می‌کند.





منتشر شده در روزنامه آرمان یکشنبه 30 تیر 1392

ادامه مطلب ...

آوازهای آبی شعر

     آوازهای آبی شعر


   محمدرضا محمدی آملی 



شعر لذتبخش است ، آزادی است ، رهایی است ، اعتراض است ، بیان کردن چیزی است که به نثر نمی توان بیان کرد . و این همه آواز آدمی و نیاز آدمی است .

آنچه خواندید بخشی از گفتار پایانی ضیا موحد بر  مقدمه کتاب آوازهای آبی است . آواز های آبی  گزیده شعر های ضیا موحد  از سال  1354 تا اواخر دهه هشتاد شمسی است . از موحد پیشتر کتاب های  بر آبهای مرده مروارید ، غرابهای سفید ، مشتی نور سرد  و نردبان اندر بیابان منتشر شده است . کتاب آوازهای آبی علاوه بر گزیده شعر های چاپ  و منتشر شده ، شامل چند شعر تازه از ضیا موحد است . این کتاب را انتشارات هرمس  به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است .
یادداشت کوتاه زیر را سالیان قبل به هنگام انتشار کتاب شعر نردبان اندر بیابان نوشتم که در این جا دوباره نقل می شود .

شاعر با تجربه های زیست شده به درک و دریافت و شناختی از هستی می رسد و این تجربه ذهنی را در شعر به فعلیت می رساند . شعر محصول تجربه شخصی شاعر است که با زبان تبلور می یابد و در زبان قابل شناخت و دریافت است .
  ادامه مطلب ...