حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

می‌میرم و زنده می‌شوم






محمدرضا محمدی‌آملی

شهرام شیدایی شعر را با زندگی و زندگی را با شعر معنا کرد. در دهه 70 دو شاعر توانا، بی‌حاشیه و بی‌هیاهو شعر سرودند؛ شعرهایی که با وجود سادگی، عمقی به ژرفای هستی داشت. بهزاد زرین‌پور در همان دفتر اول «ای کاش آفتاب از چهار سو بتابد» نشان داد شاعری تمام‌عیار است. گرچه با شعر زیست اما به دلایلی، کم منتشر کرد و جاروجنجال به راه نینداخت ولی شعرش و نگاهش ماند و ماندگار شد.



ادامه مقاله در روزنامه شرق دوشنبه 28 اسفند 1391

شعر اخوان با زمان و در زمان

محمدرضا محمدی‌آملی

به: م. سرشک


سنت در ذات خود آفرینشگر است و این آفرینشگری به سنت در زمان کنونی، حیات می‌بخشد. هر نوع رویکرد با سنت برای رسیدن به حیات تازه مستلزم فعل و انفعالاتی است. تا واکنشی در برابر کنش نظام‌های سنتی در زمان حال شکل نگیرد ادامه حیات دشوار می‌شود.




ادامه مطلب در روزنامه شرق دوشنبه 14 اسفند 1391

کبریت اختراعِ مادرم بود !

گفت وگو با علی باباچاهی


نگاه: علی باباچاهی هرازگاهی به انتشارات نگاه سر می زند. گاهی برای چاپ مجموعه شعر وگاه برای انتشار کتاب های انتقادی اش. اما بعضی وقت ها هم می آید تا سری به ما بزند و دلی تازه کنیم . چند روز قبل که باباچاهی  به دفتر نگاه آمد  نشستیم و کلی ازدیروز و امروز خودمان و شعرحرف زدیم . فرهاد خاکیان دهکردی نویسنده جوان و منتقد فعال این روزهای مطبوعات هم در جمع ما بود، او فرصت را مناسب دید تا  چند سوال اساسی در باره شعرازباباچاهی بپرسد واو هم درکمال خوش رویی به همه سوالات پاسخ داد.
آن چه در سایت خبری تحلیلی انتشارات نگاه می خوانید گفتگوی کوتاه فرهاد خاکیان دهکردی با علی باباچاهی است .

ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید

محمدرضا محمدی آملی


گفتگوی اختصاصی انتشارات نگاه با علی باباچاهی

ادامه مطلب ...