حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

به رویای شاعر شلیک نکنید



 
 

محمدرضا محمدی آملی


 نگاهی به مجموعه شعر به رویای ما شلیک می شود

سروده محمود معتقدی




به رویای ما شلیک می‌شود تازه‌ترین مجموعه شعر محمود معتقدی است که از سوی نشر امرود روانه بازار کتاب شده است. این کتاب شامل 95 شعر کوتاه عاشقانه به روایت زبان استعاره‌ای است که می‌خواهد پیوندی میان آن حاضر غایب با جهان پیرامونی برقرار کند.

 


ادامه مطلب  در روزنامه آرمان  شنبه 18 خرداد 1392

ادامه مطلب ...

زبان شعر در نثر صوفیه


کتاب  " زبان شعر در نثر صوفیه " اثر شکوهمند  دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی  از سوی انتشارات سخن به قیمت 27500 تومان منتشر شد .  بی تردید  شفیعی کدکنی یکی از قله های ممتاز  فرهنگ و ادبیات ایران معاصرست . دانش  و منش ، هوش و فراست، دانایی و آگاهی و ذوق و سلیقه هنری  به او  این امکان را داده است تا  به درک ممتاز و یگانه ای از شعر دست یابد.

 

ادامه مطلب ...

پیران آفتاب





پیران آفتاب 

مقدمه ،انتخاب متن وشرح لغات و ترکیبات و تعلیقات : محمدرضا محمدی آملی

ناشر : انتشارات نگاه 

تجربه عرفانی یک تجربه هنری است . به قول استاد محمدرضا شفیعی کدکنی  عرفان چیزی نیست  مگر نگاه هنری و جمال شناسانه  نسبت به  الاهیات و دین . این تجربه هرچه قدر پاک تر و  زلال تر باشد زبان  آن دلنشین تر و شورانگیزتر خواهد بود. زبان نثر صوفیه  وامدار زلالی و پاکی و راستی مردانی است که با جان نجیب جهان را نگریستند و تجربیات  لذت بخشی را به یادگار گذاشتند. بنابراین هرچه قدر تجربه عرفانی پیران صوفیه  صمیمانه تر باشد  زبان نثر زیباتر جلوه می کند و گاه حتی به شعر پهلو می زند .


ادامه مطلب ...

دوست دارم گاهی شاعر نباشم


                       محمدرضا محمدی آملی







نگاهی به مجموعه شعر دوست دارم گاهی شاعر نباشم واهه آرمن انتشارات نگاه سال 1392



واهه آرمن جدیدترین مجموعه شعرش را با نام «دوست دارم گاهی شاعر نباشم» منتشر کرد. این کتاب تجربه جدیدی از رویارویی شاعر با جهان پیرامونی در گذر از تاریخ خاطرات زندگی است. کتاب از دو بخش فراهم آمده است: یادداشت و شعر. یادداشت‌های منثوری که در ابتدای اغلب شعرها آمده مقدمه‌ای برای ورود به دنیای شاعر است و به عبارتی این کتاب، شعر- یادداشت‌های واهه آرمن در کافه تراس است.



ادامه نقد در روزنامه آرمان  شنبه  4 خرداد 1392

ادامه مطلب ...

سخن‌های دیرینه یادآوریم



محمدرضا محمدی آملی



 

نگاهی به کتاب "بی گزند  از باد و باران "شاهنامه به نثر ، گزارش کاوه گوهرین انتشارات نگاه ، 1392


این کتاب همان‌گونه که از نامش پیداست گزارشی از داستان­های شاهنامه در همه ادوار تاریخی، حماسی و اسطوره­ای است. دردهه­ های اخیر چند تن ازاهالی قلم؛ هر یک به شیوه و اسلوب زبان خویش شاهنامه­ منظوم فردوسی را به زبان نثر برگرداندند. یکی به بیت وفادار ماند و دیگری به حفظ داستان همت گماشت


ادامه مطلب در روزنامه آرمان چهارشنبه اول خرداد 1392

ادامه مطلب ...