حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

کلارا خانس اسپانیایی احمد شاملو ی ایرانی

  

ادبیات اسپانیولی نسبت نزدیکی با ادبیات ایرانی دارد و این نزدیکی ناشی از نسبت نزدیک فرهنگی است . هرگاه ما شعر و داستانی از شاعران و نویسندگان اسپانیایی می خوانیم به وجد می آییم. به تازگی اسماعیل جنتی عزیز کتاب کامپا دفتر شعر کلارا خانس را  به من داد تا بخوانم . خانم کلارا خانس زمانی که شاملو بزرگ بیمار بود به عیادتش آمد و از آن زمان و بعد ها به همت نجمه شبیری نام او در ایران نامی آشنا شد .

کتاب کامپا شعر های عاشقانه ی کلارا خانس است که شاعر به یاد ولادیمیر هولان شاعر چک آنها را سرود . این دفتر شعررا فرهاد آزرمی و فواد نظیری به زبان فارسی برگرداندند اما نقش نظیری در این کتاب چشمگیر است. کتاب کامپا دو زبانه منتشر شد  ودارای مقدمه و موخره است .

کتاب کامپا با یک سی دی عرضه شد .  این سی دی شامل شعر های شاعری است که به قول اکتاویو پاز دستش به صدای بلند می اندیشد اسماعیل جنتی برخی از شعر های خانم کلارا خانس را با صدای زیبایی خواند.  موسیقی متناسب با فضای شاعرانه در القای مفهوم بسیار کمک می کند تا شعر هایی را که جنتی می خواند در ذهن شنونده تاثیر دو چندان داشته باشد .

با توجه به شرایط زندگی جدید و عصر شتاب و حرکت  بایسته است ناشران به همراه انتشاردفتر شعر گاه کتاب گویا یا همان سی دی ای با صدای خود شاعر یا دیگری منتشر کنند تا امکان استفاده بیشتری از شعر فراهم شود .

شعری از کلارا خانس با ترجمه فواد نظیری

فرود مِی آمدیم

با احساس لحظه یی از هوش رفتگی

و فکر آن که سایه

چشمانم را فرو پوشیده اند

مثل جای نشستن ابدی:

پروازی از پرندگان د رآنجا بود.

هیاهوهای شاعرانه

دوستی زنگ زد و گفت  کتاب های نشر تکا را دیدی ؟

گفتم : منظورت گزیده هایی است که در زمینه شعر و داستان  منتشر کرده  ؟

گفت : کاملا درسته . اما می دونی در زمینه شعر تا الان 124  جلد کتاب منتشر شده ؟

گفتم : راستشو بخوای من همشو دارم

گفت : می دونی از چه کسانی  کتاب منشر شده ؟

گفتم : گفتم آره . از خیلی ها . از حمید سبزواری و نصرالله مردانی گرفته تا محمد علی بهمنی  و موسی بیدج  و یوسفعلی میرشکاک

گفت : می دونی گزیده شعر های شمس لنگرودی و بهزاد خواجات هم تو همین مجموعه چاپ شده ؟

گفتم : اینو هم می دونم

گفت :  میدونی از ساعد باقری و سهیل محمودی شعری تو این مجموعه چاپ نشده ؟

گفتم : نه تنها اینا را می دونم  حتی می دونم سرپرست این مجموعه علیرضا قزوه است .

گفت : میدونی  قزوه  بابت هر کتاب کلی پول گرفته البته نه به اندازه چاپ افست آثار  بیدل ؟

گفتم : میدونم این روزها ساعد تسبیح سبز داره و سهیل هم با خودکار سبز می نویسه .

گفت : آیا می دونی  سایت جناب قزوه خیلی بیننده داره تازه تو هند هم بهشون خیلی خوش می گذره البته اگه تا حالا خونه شخصی اش ساخته شده باشه .

 گفتم : چشم حسود کور  قزوه شاعره تاجر که نیست بنده خدا این همه برای شعر این مملکت زحمت کشیده نباید یه خونه ویلایی تو دهلی داشته باشه ؟همینه که هست توناراحتی که کتاب شمس کنار شعر قزوه و مرتضی امیری اسفندقه چاپ شده دنبال بهانه می گردی ؟ مرد حساب روزگار دو دو تا چار تاست . اگه مصلحت بینی نباشه که نمی شه زندگی کرد ناراحتی که چرا امیری اسفندقه شعر تقدیمی به خاتمی رو  پس گرفته؟ خب نمی دونی جان من اگه این کار رو نمی کرد که الان باید آواره کوچه و خیابون بود .

گفت : ولی عبدالجبار کاکایی ...

گفتم : بعد مدت ها خواستیم ساکت باشیم نمی ذاری  . عزیز من کاکایی امروز با کاکایی دیروز فرق کرده مگه من و تو فرق نکردیم . خب یه روزی او ..... اصلا بگذریم ..

گفت : چی چی رو بگذریم .من یه خیلی سوال دارم دنبال جوابم  

گفتم : تو سوالاتو بگو مردم توقسمت نظرات جواب می دن.

گفت : علیرضا قزوه بابت چاپ گزیده کتاب های نشر تکا چند میلیون گیرش اومد ؟ علیرضا قزوه چه نسبتی با شمس لنگرودی داره ؟ حالا که شمس رفاقت کرده و کتاب شعرشو به قزوه داده قزوه کی عضو کانون نویسندگان میشه ؟ قزوه چرا از ساعد باقری و هادی سعیدی کیاسری و  محمدرضا عبدالملکیان و سهیل محمودی و احمد شاملو و محمود درویش و آدونیس گزینه شعری چاپ نکرده ؟ ویلای دهلی کی آماده می شه؟ 

گفتم : کور بشه چشمی که ....