حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

حرف نو

فرهنگ هنر و ادبیات

رهیافت های معنایی شعر امروز

رهیافت های معنایی  شعرامروز

    محمدرضا محمدی آملی


بخش اول

معنا در متنِ ادبی توأم با زبان تولید می شود و به وسیله خواننده دریافت می گردد، امّا دستیابی به معنای متن ادبی به سهولت صورت نمی پذیرد. متن ادبی به لحاظ بکارگیری زبان مجازی- غیرحقیقی- از زبان طبیعی و علمی جداست، از این رو یافتن معنای متن ادبی به آسانی متون غیرادبی نیست.

در زبان علمی، پس از یکبار خواندن، معنا در ذهن خواننده نقش می بندد و آنچه که مقصود و منظور نویسنده است. به وسیله خواننده دریافت می گردد؛ امّا زبان مجازی به خاطر گریز از زبان طبیعی معناهای بسیاری را در ذهن خواننده می آفریند.

شعر در میان متون ادبی به لحاظ دستیابی به معنا، از دشواری خاصّی برخوردار است. زیرا شعر عنصر غیرواقعی از واقعیتهاست. تصویری غیر واقعگرایانه از زندگی، انسان و هستی است یا تجّلی دگرگونه ای از آنهاست. از این رو راهیابی به معنای موجود در آن با استناد به نشانه های زبانی کاری دشوار است. حال آنکه در مواجهه با نثر علمی که با تکیه بر وازگان حقیقی زبان طبیعی نوشته شده، به اسانی به معنای آنها پی می بریم. زیرا در بیان طبیعی کلام مؤلّف معنای واژگان را در زیر لایه های زبان مجازی پنهان نمی کند، بلکه بآسانی پیام خود را به خواننده انتقال می دهد. بعنوان نمونه به این جمله ساده خبری توّجه کنیم:

«او هر روز از دانشگاه به منزلش می رود.»

معنا، بلافاصله پس از کنش خواندن حاصل می شود. اگر بسیار کس نیز آن را بخوانند در تحصیل معنا هیچ اختلاف رأیی نخواهد بود. امّا هنگامی که این قطعه از شعر نیما را می خوانیم:

هست شب، یک شب دم کرده و خاک رنگ باخته است

باد نوباوه ابرِ، از بَرِ کوه

سوی من تاخته است.

در معناهایی که از سوی خوانندگان بدست می آید اختلاف وجود دارد. اگر سه کس با موقعیّتهای مختلف این قطعه شعر را بخوانند، چه بسا در دریافت معنایی آنان با هر یک تفاوت باشد. این ناشی از کاربرد مجازی زبان در متن ادبی است که واژگان از بار مفاهیم ساده روزمرّه و طبیعی فراتر می روند. واژه«شب» در این قطعه همان معنایی را در ذهن تداعی نمی کند که از جمله ساده خبری به دست می آمد  شب در کلّ محور شعر، معنایی نمادین را نیز به ذهن یادآور می شود. این معنا محصول زبان ادبی است، هیچگاه در زبان طبیعی و روزمرّه چنین جمله ای را به کار نمی بریم، از این رو هر کس به تناسب تجربه،ادراک و شناخت خویش دریافتی از شعر نیما دارد، به خلاف جمله ساده خبری، در دریافت از این قطعه شعر، اتّحادِ معنایی وجود ندارد و این جزءِ خصایص شعر خوب است که از یگانه معنایی به چند معنایی می رسد.

وقتی این شعر فروغ را می خوانیم:

من پری کوچک غمگینی را

می شناسم که در اقیانوسی مسکن دارد

و دلش را در یک نی لبک چوبین

می نوازد آرام،آرام

پری کوچک غمگینی

که شب از یک بوسه می میرد

 وسحرگاه از یک بوسه به دنیا خواهد آمد.

معنای حاصل از آن، از دیدگاههای مختلف بسیار است؛ زیرا بکارگیری زبان از حیطه محدود حقیقی به فراخنای زبان مجازی تبدیل شده است و دیگر حکم به یک معنا دادن به عنوان پیام شعر، نادرست است. بار مجازی پری، اقیانوس،نی لبک، نواختن، مردن و به دنیا آمدن مانع از آشکار بودن معنای آن می شود.

معنا در هنرهای گونه گون، به گونه های متفاوتی بدست می آید. در هنرهایی چون سینما و نقّاشی، بیننده پس از دریافت تصویر، معنا را بر اساس یافته های دیداری می آفریند. در هنر موسیقی شنونده پس از دریافت از طریق حس شنیداری، دنیای معانی خود را بر اساس تجربه های شنیداری گذشته خلق می کند.

 و در رویارویی با هنری به نام شعر،پس از کنش خواندن از سوی خواننده واکنش مربوط حاصل می شود و رهیافت نویی در معنا پدید می آید معنایی که تا قبل از بروز کنش خواندن، در اندیشه خواننده یافت نمی شد پس از کنش خواندن، پدیده ای قابل ادراک و شناخت می شود. از این رو کنش خواندن مهمترین قسم در تولید معنای متن ادبی ( شعر) است کنش خواندن و واکنش خواننده، دو عامل مهم در کشف و آفرینش معنای شعر بشمار می آیند، بی عمل خواندن و کنش خواننده، ما معنایی نخواهیم داشت. هر کنشی واکنشی دارد و در کنش خواندن واکنش از سوی خواننده شکل می گیرد. اصولاً هرنوع خواندن برای کشف کردن یا آفریدن معنایی است که تا آن لحظه وجود نداشته است اما با خواندن خواننده وجود می یابد این معنا آفریده ی ذهن آفریدگار خواننده است که آن را می توان با عناوین نیّت مؤلف، کشف معنا و یا آفرینش معنا نام برد.

 این گونه از معانی تولید شده در هر بار خواندن بر اساس حدس وگمان آفریده می شوند، از این رو نمی توان آنها را بعنوان مقوله ای علمی و قابل اثبات شناخت چه بسا این معانی در دوباره خواندن تقویت یا باطل گردند. پس هر بار خواندن متن ادبی امتحانی از سوی خواننده است ؛ نسبت به معناهایی که می آفریند. امّا باید توجه داشت که همه ی خوانندگان به طریق واحدی به معنای متن ادبی دست نمی یابند، می توان در یک تقسیم بندی ساده ارتباط خواننده با متن ادبی را به سه گروه تقسیم کرد:

الف: در ارتباط اوّل، خواننده تلاش دارد تا با خواندن متن به جهان صاحب متن یا نیت مؤلف راه یابد.

ب: در ارتباط دوم، خواننده می خواهد معنای نهفته متن ادبی را کشف کند.

ج: در ارتباط سوم، خواننده به محض خواندن اثر، دنیای معنای خاص خود را می آفریند.

 عنصر مشترک در همه این ارتباطات، یافتن معناست. در ارتباط اوّل خواننده فقط تلاش می کند تا به نیّت مؤلف دسترسی پیدا کند، کوشش در دستیابی به معنای مؤلف یا صاحب اثر، کاملاً  نمی تواند ما را در راهیابی به معنای شعر یاری برساند؛ بویژه در تقابل با «شعر ناب» که سرشار از لحظه های ناآگاهانه شعور شاعر است. در این مورد نقّادان نوین اروپایی دو دلیل عمده را مانع رسیدن به نیّت مؤلف دانسته اند[1]:

1)ناآگاهی در لحظة سرایش.

2)سلطه ی ابزار بیان و زبان بر مؤلف.

شاعر در لحظه ی ناب شاعرانه هنگامی که شعر نبوّت بر او تابیدن گرفت،تفکّری از پیش نیندیشیده بر زبان او مستولی می شود،که مانع از دریافت صحیح اندیشه های نهفتة شاعر در شعر می گردد.علاوه بر آن کاربردهای مختلف زبان مجازی اعم از استعاره،تشبیه،ابهام، ایهام و...دریافت خواننده را از زوایای محدود و واقعی به دنبال دنیای نا محدود و فراواقعی سوق می دهد و بدین طریق راه جستن طبیعی از نشانه ها به پیام ادبی،دشوار و محدود است از رو معناهای بدست آمده را بایستی تلاشی در جهت نزدیکی ذهن خواننده به نیّت مؤلف دانست. اغلب نقّادان ادبی زمان ما با چنین نگرشی به مفهوم و معنای شعر نزدیک شدند.به همین خاطر متن ادبی یا شعر را به عنوان عنصری مجرّد در نظر نگرفته اند، بلکه چون از این زاویه با متن روبه رو می شدند تمام تلاش آنان،مصروف تحلیل شخصیّت ادبی بوده است، بنابراین بررسی آنان گرایش بیشتری به تاریخ ادبی داشته است تا نقد ادبی.اینان از طریق بررسی و شناخت ادبی به معنای متن ادبی راه می یافتند.در این ارتباط کوشش آنان در شناسایی چهره ادبی بیش از شناساندن متن ادبی بوده است و همین نگرش سبب شد که به شاعر بیش از شعر بیندیشند و شعر را فدای حضور شاعر نمایند.

در ارتباط دوم خواننده با تکیه بر نشانه های زبان و با اعتماد به«ادراک» و «شناخت» خود در کنش خواندن، می خواهد معنای نهفته را کشف نماید. کشف معنایی در این ارتباط،یک کشف محتوم و قطعی نیست. کشفهای معنایی متعدّد می تواند وجود داشته باشد که هر کدام مدّعی دستیابی صحیح به معنای ادبی هستند.زیرا راهی که خواننده برای کشف معنای شعر می رود،می تواند همان راهی نباشد که خواننده ای دیگر از آن می گذرد.پس در این ارتباط نسبی گرایی معنایی در کشف خلّاق نیز وجود دارد.

در ارتباط سوم،خواننده ای که با متن ادبی روبرو می شود تلاش می کند با ارتباط ما بین خود و متن «معنای خود»را بیافریند. در این قسم از ارتباط به خلاف دو ارتباط معنایی قبل،نه نیت مؤلف مورد نظر خواننده است و نه کشف معنا ؛ بلکه خواننده خود آفریدگار معناست.

نظرات 12 + ارسال نظر
احسان مهدیان پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:43 http://hojum.blogfa.com

سلام

ازاینکه به کارهام توجه کردید متشکرم آقای محمدی .

امیر جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:37 http://www

چرا نوشته های قبلی رو پاک کردی میخواستیم کپی کنیم موفق باشی

علی حاجیان زاده جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 17:30 http://www.hajianzadeh.persianblog.ir



سلام دوست عزیز

برای من که دنیا را اروتیک می بینم

وقتی عقربه می چرخد ....


بروزم

دوستدار شما



مریم حقیقت جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 19:27 http://aryanpoem.persianblog.ir

سلام
وقتی دلت به تپیدن رسیده باید بنویسیش ،هر چه که باشد
شروع شده ای مثل:
دریای من دستان خیسم را صدا باش
در تازه آباد غزلهای شمالی
بخوان مرا همقفس با هر لهجه ای که دوست داری فقط
یادت باشد پرواز را به فریادی مشترک نشسته ایم
مرا از بالهایت بی نصیب نگذار
یا علی

مریم حسینیان شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 00:17 http://http:/maryamhosseinian.blogfa.com

سلام
ممنون از لطف شما

سعید یوبال شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:20 http://ubal.blogfa.com/

سلام محمد رضای عزیز
مطلب بسیار مفیدی ست. پرداختن به حوزه های تئوریک از نقطه نظر فرهنگ خود کاری ست که خلا ش به شدت حس می شه.آرزو می کنم برخورد مخاطب با این فضاهای فکری و اندیشه گی روز به روز بیشتر بشه.
راستی خودم حرفهایی درباره ی کارهام دارم ولی نمی دونم شما از چه زاویه ای قصد داری بهشون بپردازی ...
البته شما استادید و هر چه و از هر جا که نگاه کنی قطعن برام سودمنده.
از محبتت ممنونم

محسن رضوی یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:46 http://www.rahyad.persianblog.com

درود !
همراهی با شما در انجمن مجازی خوشحالمان می کند . هم در انجمن مجازی و هم در رهیاد نوشته هایتان را به دل پیوند خواهیم زد . یا علی !

جلیل قیصری یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:08 http://www.soo-lar.blogfa.com

جناب اقای محمدی ضمن سلام و سپاس متقابل از مطلب خوب شما استفاده بردم و بر قرار باشید .

محمدتورنگ یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 15:10 http://toorang.blogfa.com

سلام وعرض ادب.
ازمطالب خوبتون ممنونم.

مهرداد فلاح دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:34 http://fo.persianblog.ir

من اون موقع هم که داشتم کلاغ می شدم، به نظر برخی داشتم مردم رو سر کار می ذاشتم نه؟
البته که مخ می زنم!
..
..
..
باشه. هروقت دوست داری ، بیا ببینیم همدیگر رو...

مهدی خطیبی سه‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 19:14 http://www.mehdikhatibi.blogfa.com

درود برشما آقای آملی .من نیز شادم که شما را در این دنیای مجازی یافته ام.کتاب شعر متعهد...چاپ اولش تمام شده است .و نمی دانم آیا ناشر نسخه ای دارد یا نه .تلفن انتشارات را می دهم :۷۷۵۳۸۵۳۱و۷۷۵۳۸۵۳۲ااگر نداشتند بفرمایید تا یگانه نسخه ام را تقدیم تان کنم .شاد باشید.
مقاله رهیافت های معنایی را اگر اشتباه نکنم ابتدا در مجله ادبیات معاصر خوانده بودم باری...تلاش تان را می ستایم .به قول رضا جان مقصدی ایران جان تان پر شکوفه باد .ایدون باد

الفبا یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:27 http://www.alefba-poetry.blogfa.com

نگاهی به اروتیسم در مجموعه شعر هفت ها اثر مجتبی پور محسن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد